במדיניות הענישה בתחום התעבורה ישנן עבירות שהמחוקק רואה בחומרה יתרה בשל הסיכון הגבוה שהן יוצרות למשתמשי הדרך. בגין עבירות אלו – נהיגה בשכרות, נהיגה במהירות מופרזת או אי ציות לרמזור אדום שגרם לתאונה – נקבעו עונשי מינימום. משמעות הדבר היא שבית המשפט אינו רשאי להפעיל את שיקול דעתו ולהקל בעונש אלא מחויב להטיל עונש שאינו נופל מהרף שנקבע בחוק. כך למשל בעבירת שכרות העונש המינימלי הוא פסילה של שנתיים המשמעות היא שלילת רישיון נהיגה כתוצאה כמעט ודאית במקרה של הרשעה בעבירות כאלה. רק במקרים נדירים וחריגים, ובהימצא נסיבות מיוחדות שיירשמו בפסק הדין רשאי בית המשפט לסטות מעונש המינימום.
פסיקת בית המשפט על שלילת רישיון נהיגה על תנאי
בנוסף לעונש הפסילה המיידי המוטל על נהג בית המשפט משתמש לעיתים קרובות בכלי ענישה נוסף והוא פסילה על תנאי. זוהי למעשה אזהרה לנהג המהווה חרב מתהפכת מעל ראשו. בית המשפט קובע כי אם הנהג יבצע עבירה דומה בתוך תקופה מסוימת שנקבעה (בדרך כלל בין שנה לשלוש שנים) עונש הפסילה המותנה יופעל באופן אוטומטי, זאת בנוסף לכל עונש שיוטל עליו בגין העבירה החדשה. מטרתה של שלילת רישיון נהיגה על תנאי היא הרתעתית באופן מובהק והיא נועדה להבטיח שהנהג יפנים את חומרת מעשיו, ייזהר שבעתיים בנהיגתו העתידית ויידע כי כל מעידה נוספת מצדו תגרור תוצאה קשה וכואבת של הרחקתו מהכביש לתקופה ממושכת.
אילו דרכים מותרות ומוכרות כיום לצורך מחיקת נקודות תעבורה?
נהג שחוזר על ביצוע עבירות תנועה אמור לדעת שבגין כל עבירה שהוא נתפס מבצע נרשמות לחובתו נקודות תעבורה וכל מספר שלהן עלול לגרור סנקציות אחרות שיפגעו בחופש התנועה שלו ובעצם החזקתו ברישיון נהיגה בתוקף. יש דרכים שאפשר לפעול בהן לצורך מחיקת נקודות תעבורה ויש גם פרק זמן ללא ביצוע עבירות תנועה שלאחריו הנקודות נמחקות באופן אוטומטי אך אין ספק שהדרך הטובה ביותר היא להימנע מלכתחילה מרישום הנקודות, כלומר לנהוג על פי החוק ולא לבצע עבירות תנועה. על מנת לבחון אפשרות של מחיקת הנקודות מומלץ לפנות לעורך דין תעבורה שיבחן לעומק את המקרה של הנהג הספציפי שפונה אליו וימליץ על הדרך המתאימה.
עמית שמעוני הוא עורך דין תעבורה מנוסה ומקצועי בעל ידע נרחב, המלצות רבות וניסיון עשיר בליווי אינספור לקוחות בהצלחה.




