למה לא לחתום על זכרון דברים למכירת עסק

0
963
תמונה – אתר הבית דרור הראל harel-law.com

לפני שאתם חותמים על זכרון דברים למכירת עסק אתם חייבים לקרוא את המאמר הזה.

זכרון דברים הוא מסמך בעייתי מאוד שהוביל יזמים רבים לתביעות משפטיות ולדיונים בבתי משפט. 

הסיבה היא שבד"כ עורכים אותו שני הצדדים לעסקה בעצמם, מבלי להתייעץ עם עורכי דין ומבלי להבין את המשמעות של תוכן המסמך והסעיפים שנמצאים בו ושלא נמצאים בו.

זכרון דברים למכירת עסק שלא הבשיל לעסקה יכול להביא את אחד הצדדים לשלוח מכתבי דרישה והתראה לקיום העסקה או קבלת פיצוי כספי בטענה להסתמכות, הוצאות וגרימת נזקים ישירים ועקיפים. 

רק עורך דין שמתמחה בתחום זה, יכול לערוך זכרון דברים או הסכם שמכיל את סעיפים שמגלמים את האינטרסים של הצדדים ואת המודל לביצוע העסקה.

על כן, גם במקרה של רצון הצדדים לחתום על זכרון דברים, מומלץ מאוד לשכור עורך דין שמתמחה ברכישת עסקים לבצע זאת.

בנוסף, סעיפים שלא מנוסחים בצורה מקצועית בזכרון דברים, יכולים להשתמע לכל מיני כיוונים ולא להגשים את הרצון של המנסח.

חשוב מכך, בכל עסקה ישנם אינטרסים עסקיים ומשפטיים חשובים מאוד שהצדדים כלל לא מודעים לקיומם. חתימה על זכרון דברים למכירת עסק יכולה לחייב אותם להתקשר לאחר מכן בהסכם מבלי שתנאים אלו יהיו חלק מהעסקה.

זכרון דברים, מצד אחד מצביע על רצינות והחלטיות לבצע את העסקה אך מצד שני מאחר שהוא קצר ותמציתי, אינו מכיל סעיפים חשובים רבים שצריכים להופיע בעסקה למכירת עסק.

במקרים רבים, לאחר שצדדים לזכרון דברים רצו להתקדם להסכם מחייב, התווספו להסכם סעיפים נוספים וחשובים שהצד השני התנגד להם. ההתנגדות הובילה לפיצוץ העסקה ולטענות הדדיות בדבר זהות האשם שהוביל לפיצוץ העסקה.

שלבים חשובים לפני ביצוע עסקת מכירת עסק

השלב החשוב ביותר הוא בדיקת נאותות. תוצאות בדיקת נאותות משפטית, כלכלית ועסקית יכולות להפוך על פיה את הקערה ולהצביע שלא מדובר בעסקה משתלמת כלל ועיקר. זכרון דבים שאינו תומך כראוי בקבלת החלטה שכזו יכול להוביל לדרישה לפיצוי.

במקרה אחר, רוכש שיקבל לידיו מסמכים ומידע סודי אודות העסק כדי לבחון את הכדאיות, צריך להתחייב לשמור על סודיות מלאה.

סעיף נוסף חשוב שעורך דין מומחה דואג לשלב בהסכמים מסוג זה הנו אי תחרות. רוכש שקיבל לידיו מידע סודי של העסק יכול ללמוד מכך רבות ולהחליט להקים עסק חדש בעצמו תוך שימוש חסר תום לב במידע שנחשף אליו במהלך בדיקות הנאותות.

אילו סעיפים חייבים בכל זאת להיות בכל זכרון דברים והסכם למכירת עסק

הסעיפים החשובים ביותר בעסקאות למכירת עסק עוסקים בתיאור הממכר והפעילות העסקית, האם מדובר במניות או במוניטין, ציוד ונכסים. אילו נכסים יועברו במסגרת העסקה, נכסים דיגיטליים, קניין רוחני, זכויות עובדים, חובות והתחייבויות, אחריות משפטית, סמכות שיפוט, פתרון סכסוכים, מועד קבלת חזקה ועוד.

תמריצים חיוביים ושליליים בהסכם

עורך דין שמכין הסכם מסחרי לרכישת עסק ינסח סעיפים שיבטיחו את קיום העסקה ולחילופין סנקציות משפטיות וכספיות במקרה שאחד הצדדים יפר את התחייבויותיו. מערכת כללים זו מסייעת לצדדים להסתמך על העסקה ולשנות את מצבם בביטחון.

כאשר שני צדדים שאינם עורכי דין מכינים לעצמם זכרון דברים, הוא בד"כ לא יכלול הגדרה של סעיפים יסודיים וסעיפים מתוחכמים שמתמרצים את הצדדים לעמוד בהתחייבויות שלהם.

כך לדוגמה: ניתן לקבוע שאם אחד הצ'קים שמסר הרוכש לקונה יחולל, אז העסקה תתבטל וכל תשלום שהועבר עד למועד זה לא יוחזר לקונה אלא ייחשב כפיצוי למוכר.

הפתרון

במקום לחתום על זכרון דברים, מומלץ לשכור עורך דין שיכין הסכם מקצועי בין הצדדים, כזה שיגלם את הרצונות והשאיפות שלהם באופן שיהיה אכיף ויעיל.

כך לדוגמה, ככל שקיום עסקה תלוי בתוצאות בדיקות מסוימות, ניתן לקבוע בהסכם תנאים מתלים שרק בהתקיימם ההסכם יהיה בתוקף ויחייב את הצדדים.

לחילופין, ככל שהצדדים עומדים על כך שיהא מדובר בהסכם זמני ביניהם שיבטיח רק אינטרסים מסויימים, הרי שגם במקרה זה, מומלץ מאוד שעורך דין יטפל בכך.

לסיכום

לפני שאתם ממהרים לחתום על זכרון דברים למכירת עסק, צרו קשר עם עורך דין אינטרנט דרור הראל ותקבלו ייעוץ כיצד לעשות את הדברים בצורה הנכונה תוך מזעור הסיכונים המשפטיים והעסקיים.

לפרטים נוספים צרו קשר בטלפון 08-6384080

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here