תאונות עבודה – באילו מקרים כדאי להיוועץ עם מומחה?

0
3529
תאונות עבודה - באילו מקרים כדאי להיוועץ עם מומחה?

תאונת עבודה היא דבר שכיח למדי, למרבה הצער. אך עובדים רבים אינם מודעים תמיד להגדרות הרחבות של המושג "תאונת עבודה" וכי מקרים רבים הקורים להם הקשורים בעבודתם יכולים להיחשב גם הם תחת כותרת זו.

ישנם מקרים ברורים של תאונת עבודה שקשה לחלוק עליהם משפטית. לדוגמה, פועל בניין הנופל מפיגום בזמן עבודתו ונפצע עקב כך. קל לחשוב על מקרה כזה כעל תאונת עבודה. אך גם אם עובד בחברה הנמצא במשרד נופל מכסאו ונפצע – הדבר יכול להיחשב כתאונת עבודה.

מקרים בהם כדאי להתייעץ עם מומחה

במקרים רבים כדאי להתייעץ עם עורך דין תאונות עבודה. מדובר בייעוץ משפטי שיעזור לקבוע האם הפגיעה או הפציעה של העובד קשורה למקום עבודתו. חשוב להבין כי החוק בישראל והתקדימים המשפטיים מתייחסים באופן די רחב לאופן שבו מקום העבודה יכול להיות קשור לפגיעה שנגרמה לעובד.

למשל, חשוב לדעת כי תאונה בדרך לעבודה או בדרך חזרה מהעבודה יכולה להיחשב כתאונת עבודה. למעשה, גם אם העובד נמצא בהפסקה, במקום הקבוע בו הוא יושב לאכול ארוחת צהריים (בתנאי שאינו יושב במקום זמן רב מדיי) ונפצע – המקרה יכול להיחשב כמקרה של תאונת עבודה.

בית המשפט בישראל אף קבע כי אם תנאי העבודה (עבודה בעמידה שעות רבות, לדוגמא) גורמים לפגיעות רפואיות, גם מקרה זה יכול להיכלל תחת הכותרת של תאונת עבודה. מקרה נוסף של ההקשר הרחב של תאונת עבודה הוא מקרה שבו אדם חווה התמוטטות או אירוע מוחי בעקבות ויכוח או לחץ פתאומי שאירע לו בזמן עבודתו. גם מקרה כזה, שלכאורה אינו חלק משגרת העבודה וכביכול אינו קשור לה – נקבע כסוג אפשרי של תאונת עבודה.

מומחה לדיני עבודה יכולה לסייע רבות בגיבוש תביעה. במקרים בהם הפגיעה היא לא תאונה אלא מחלה כלשהי, ייתכן ויהיה קשה יוותר לקבל הכרה כנפגעי עבודה. לכן כה חשוב לקבל את הסיוע המשפטי המתאים על מנת למצות את כל הזכויות המגיעות לעובד הנפגע.

לחץ בעבודה

חשוב לדעת כי גורמי לחץ בעבודה, בייחוד אם אינם חלק קבוע משגרת עבודה אלא דווקא פתאומיים – יכולים לגרום למחלות שתוכרנה כתאונת עבודה. דווקא במקרים אלו, שהם "אפורים" יותר, מומלץ להיוועץ עם מומחה לתאונות עבודה ולבדוק האם ניתן לקבל פיצוי.

ידוע כי לחץ יכול לגרום לתופעות בריאותיות – החל מכאבי ראש ועד מקרים של חרדה ופגיעה בבריאות הנפש. גם פגיעה בבריאות הנפש יכולה להיות מוכרת כיום כדבר שנגרם מעבודה ויכולה להיחשב כתאונת עבודה.

במקרים כאלו מומלץ במיוחד להיוועץ בעורך דין תאונות עבודה. בניגוד לפציעה גופנית מובהקת, כגון תאונת דרכים שאירעה בדרך למשרד, אלו הם מקרים עדינים יותר בהם יש מקום רב יותר לשיקול דעת של בית המשפט וגורמי הרווחה.

על עורך הדין להוכיח, במקרה כזה, שהפגיעה בבריאות העובד נגרמה על ידי אותו מקרה של לחץ פתאומי במקום העבודה או של ויכוח חריג עם לקוח, לדוגמה (מקרים שנקבעו להם תקדימים בישראל).

מה עושים במקרה של פגיעה

במקרה של פגיעה המקושרת למקום העבודה חשוב מאוד לגשת לקבלת טיפול רפואי באופן מיידי. לאחר מכן חשוב לשמור כל תיעוד הקשור לפגיעה או לתאונה – כולל כל ההוצאות הרפואיות וכל ההוצאות הנוספות הקשורות בה. במידה והיו עדים לאירוע חשוב להיעזר בעדותם. לבסוף, כדאי להתייעץ עם עורך דין תאונות עבודה ולהגיש תביעה לביטוח ולמוסד לביטוח לאומי – על מנת לקבל הכרה כ"נפגע עבודה".

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here