חשיבות מינוי אפוטרופוס לדין

0
1836
חשיבות מינוי אפוטרופוס לדין
קרדיט FREEPIK

כל אדם בוגר שמלאו לו 18 שנים ומעלה, הוא אדם אשר עשיר מבחינה משפטית לנהל את כלל ענייני חייו בעצמו. אולם יש לציין כי קיימים מקרים רבים בהם ישנם אנשים אשר נמצאים במצב נפשי או לחילופין פיזי שאינו מאפשר להם לעשות כך. לאור עובדה זו, יש למנות לאותו אדם אפוטרופוס. שכן, אפוטרופוס הוא למעשה אדם שימלא את מקומו של המטופל בכל הנוגע לניהול עניינו השונים. ברוב המוחלט של המקרים מדובר בנושא מורכב, בין אם מדובר על התהליך ובין אם מדובר בעוגמת הנפש והרגישות המגיעים בתחילת התהליך. על מנת לקבל מידע מעמיק יותר בנושא, קראו על הליך מינוי אפוטרופוס לדין במאמר הבא.

מהו אפוטרופוס?

כאמור, אפוטרופוס הינו אדם או לחילופין גוף אשר מטרתו לדאוג לכלל העניינים האישיים של החסוי, במילים אחרות – לדאוג לאותו אדם אשר אינו מסוגל לקבל החלטות ולדאוג לזכויותיו. תהליך מינוי אפוטרופוס לדין מתבצע אך ורק על ידי בית המשפט לאור העובדה כי מדובר בצעד משמעותי ביותר – שלילת הכשרות המשפטית של החסוי והחלפה של שיקול הדעת שלו בשל אדם אחר. על כן, על האפוטרופוס מחויבות לפעול לטובת החסוי, זאת ללא משוא פנים וניגוד אינטרסים וסמכויות כאלו ואחרות, כפי שהוגדר בצו שנרשם בבית המשפט. חשוב לציין כי ברוב המוחלט של המקרים בית המשפט יעדיף לבחור בבן משפחה כאפוטרופוס, אך ישנם מקרים מסוימים בהם אדם נדרש לאפוטרופוס חיצוני בעת בה אף אחד מבני המשפחה לא נמצא מתאים לתפקיד. נוסף על האמור, חשוב להדגיש כי ככל שהחסוי יכול להביע שיקול דעת בכל הנוגע לזהותו של האפוטרופוס, בית המשפט יקח זאת בעדיפות עליונה בעת קבלת ההחלטה.

למה חשוב למנות אפוטרופוס לדין?

מינוי אפוטרופוס לדין מהווה כלי משפטי הכרחי בעל משקל רב ביותר, כלי משפטי אשר מבטיח את שמיעת קולם של אותם אנשים שאינם יכולים להביע את שיקול דעתם בצורה סבירה. מינוי אפוטרופוס לדין יבטיח לחסוי ייצוג והשתתפות אמיתית במהלך התהליך שכן, הוא מאפשר זווית הסתכלות רחבה ומאוזנת הרבה יותר עבור בית המשפט בה האדם נמצא במוקד וכמו גם, מקל על בית המשפט בכל הנוגע לחקר ואיסוף הנתונים, נתונים שבאמצעותם יהיה ניתן לבחון את שיקול דעתם של הגורמים המקצועיים, את מכלול החלופות ואת כלל האינטרסים של בני המשפחה השונים. נוסף על האמור, יש לציין כי בקשה למינוי אפוטרופוס לדין יכולה להיות מוגשת גם על ידי אחד מקרובי המשפחה של החסוי. בעת בה אנו מדברים על תהליכים המתבצעים באופן חסוי, לרבות עניין הכשרות המשפטית, יש לציין כי קיימת סבירות כי בני המשפחה עצמם הינם בעלי עניין ובחלק מהמקרים ניתן להניח כי מוטב להיעזר באיש מקצוע אמין ומקצועי.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here