הסתבכתם בצבא? עורך דין צבאי עידן דביר עונה לכם על כל השאלות!

0
1350
הסתבכתם בצבא? עורך דין צבאי עידן דביר עונה לכם על כל השאלות!
קרדיט שאטרסטוק

ביקשתי ייצוג של עו"ד צבאי – זה הופך אותי לאשם בעיני החוקרים? מה קורה כשחייל נתפס או נחשד בביצוע עבירה כשהוא בחופשה? מהי חקירת מצ"ח ומי הם חוקרי מצ"ח? מה ההבדל בין ההליך הצבאי לאזרחי? מה מאפיין את החיילים הנחקרים? באילו מקרים יש להתקשר מיידית לעורך דין צבאי? שאלנו את העו"ד הצבאי עידן דביר את כל השאלות שמעניינות את החיילים, כל הפרטים במאמר הבא

האם חקירה במצ״ח היא חקירה פלילית?

עורך הדין הצבאי עידן דביר משיב כי חקירת מצ"ח היא לא רק עניין צבאי, שמתחיל, נגמר ונשאר בצבא. בהתאם לחוק, המשטרה הצבאית החוקרת אחראית לחקירת חשד לביצוע עבירות פליליות של: חיילי חובה, חיילים בצבא הקבע, חיילי מילואים ואזרחים עובדי צה״ל. עוד מציין עורך הדין הצבאי כי "חקירת מצ"ח מהווה חקירה פלילית לכל דבר, וההשלכות שלה דומות להשלכות של חקירת משטרת ישראל". כך למשל, חייל אשר נחקר בצבא על עבירה פלילית ונתן את הדין עליה בפני בית דין צבאי והורשע בה – "יהנה" מרישום פלילי שיופיע לו גם ב"אזרחות" וימנע ממנו מלהוציא תעודת יושר.

עורך הדין הצבאי: "עבירות סמים מטופלות ביד נוקשה יותר בצבא מאשר באזרחות"

מה קורה כשחייל נתפס מבצע עבירה ע"י משטרה אזרחית במהלך חופשה? איך מתייחסים לעבירות סמים בצבא?

גם כשחייל נתפס שותה ונוהג, שברוב המקרים זו איננה עבירה פלילית, הפרטים יועברו ממשטרת ישראל למשטרה הצבאית, שתדווח ליחידה. במקרים של חקירה פלילית, מצ"ח היא זו שתמשיך את החקירה והטיפול אל מול אותו החייל. עורך הדין הצבאי מציין כי כך למשל משטרת ישראל נוהגת כלפי מקרים של  שימוש והחזקת סם מסוכן.  בעוד שנהלי משטרת ישראל ב"אזרחות" הם להימנע מחקירה או מהעמדה לדין – במערכת הצבאית אותו חייל יכול בגין אותו מעשה בדיוק לעבור חקירות ארוכות ורציניות בגין עבירות אלה. 

במצבים מסוימים של עבירות חמורות (שאינן עבירות סמים) שנעברו על ידי חייל בנסיבות אזרחיות ושאין קשר לעובדת היותו חייל אז החקירה יכולה להתנהל על ידי גורם אזרחי כגון משטרת ישראל או רשות חקירה אחרת. מומלץ בכל מקרה שחייל נעצר ועוד טרם יודעים אם העניין צפוי להמשיך להיחקר בצבא או במשטרת ישראל לפנות לעורך דין צבאי-פלילי שיש לו הידע לעסוק מול כל גורם אפשרי שהחקירה עלולה להגיע אליו. 

עו"ד צבאי דביר: "יש הבדל בין ההליך האזרחי לצבאי"

האם יש שוני בין ההליך המשפטי בצבא לבין ההליך האזרחי?

כן. רב השונה על הדומה. החוקים והפקודות התקפים בצבא הם שונים מאלה החלים במערכת המשפט האזרחית. גם התנהלות גורמי האכיפה שונה. לחקירת מצ"ח יש מאפיינים משלה, זאת משום שההליך המשפטי יבוצע באופן שתואם את חוק השיפוט הצבאי. כמו כן, מי שיפסוק בנוגע להרשעה או היעדרה יהיו בתי הדין הצבאיים – ולא בתי המשפט האזרחיים ומי שיחליט על הגשת כתב אישום או נקיטת הליכים משפטיים או משמעתיים תהיה הפרקליטות הצבאית.

עורך הדין הצבאי: "חוקרי מצ"ח מבצעים הכשרות מיוחדות"

מי הם חוקרי מצ"ח? האם הם מנוסים?

על מנת להשיב על שאלה זו, יש להבין מי הם הנחקרים. עורך הדין הצבאי מציין כי החשודים הם לרוב חיילים סדירים בצה"ל, אנשים צעירים בגיל בחרות שמגיעים ממשפחות נורמטיביות. זו תהיה ככל הנראה הפעם הראשונה בה הם נתקלים בסיטואציה של חקירה פלילית, מה שגורם להם לבצע טעויות קריטיות במהלכה של החקירה. מכאן, נעבור לחוקרי מצ"ח. ראשית, למצ"ח נלקחים רק המובחרים ביותר מתוך המשטרה הצבאית. למרות גילם הצעיר, מדובר על חוקרים מנוסים ביותר בכל הנוגע לחקירות של חיילים, קצינים, נגדים, מילואימניקים ועוד. חוקרי מצ"ח מבצעים הכשרות וקורסים מיוחדות בשת"פ עם שירותי הביטחון ומשטרת ישראל. אין לזלזל בחוקרי מצ"ח כלל וכלל, מפני שהם יודעים בדיוק כיצד לדובב חיילים נחקרים – ולגרום להם להודות.

איך נפתחת חקירת מצ"ח?

עורך הדין הצבאי דביר מציין כי לרוב, החקירה נפתחת בעקבות תלונה של מפקדים, של חברים ליחידה וכיו"ב. בנוסף, מצ"ח מפעילה רשת מודיעינית לאיתור עבירות פליליות בתוך היחידות, ואף באזרחות. מכאן, יש סיכוי טוב שיחקרו אתכם בנוגע למידע מודיעיני שהתקבל על ידי מצ"ח.

האם לחקירת מצ"ח יש השפעה על האזרחות?

עו"ד צבאי עידן דביר השיב כי "הסברנו שחקירת מצ"ח הינה חקירה פלילית לכל דבר ועניין. לכן, מדובר בעניין שעלול להשפיע על העתיד באזרחות". עם ההגעה לחקירת מצ"ח ייפתח נגדכם תיק חקירה, גם אם אינכם אשמים. סגירת התיק תעשה רק בהתאם לחוות דעת של הפרקליטות הצבאית. לכן, בין היתר, חשוב להתייעץ עם עו"ד שמכיר את ההליכים ואת המערכת הצבאית.

ביקשתי ייצוג של עורך דין צבאי – זה אומר שאני אשם?

כלל וכלל לא! ייצוג של עורך דין צבאי, כמו ייצוג של עורך דין פלילי באזרחות לא אומרים שהחשוד אשם בביצוע המעשה. אסור לחוקרים להתייחס למיוצגים על ידי עורך דין צבאי כאל אשמים מיידיים. לכל אזרח ולכל חייל יש הזכות להגן על עצמם מפני רשויות האכיפה והחוק. מדובר על זכות יסודית ובסיסית. לכן, להיות מיוצג על ידי עורך דין צבאי מהווה זכות בסיסית של נחקר ולא מעידה על אשמתו.  

באיזה שלב מומלץ להיוועץ עם עורך דין צבאי?

יש ליצור קשר עם עו"ד צבאי במהירות האפשרית! לכל מילה שתאמר בחקירה יש משמעות קריטית. אתם ודאי מכירים את המשפט: "כל מה שתגיד בחקירה עלול לשמש נגדך בבית המשפט". אשר על כן, הרימו מיידית את הטלפון והתקשרו לעו"ד, גם כאשר מדובר על שעות לילה מאוחרות או סופי שבוע. 

מה קורה אם נחקרתי ללא עו"ד צבאי?

בכל שלב בחקירה אתם יכולים לבקש להיות מיוצגים על ידי עורך דין. גם במקרים בהם החקירה החלה בלי ייצוג של עו"ד – צרו קשר מיידית עם עורך דין צבאי ברגע שתוכלו. עדיף מאוחר מאשר לעולם לא. גם בתום החקירה, עורך דין צבאי טוב ומנוסה יכול למצוא פרצות בחקירה, בהתנהלות מצ"ח או למצוא כיווני הגנה נוספים עבור החייל החשוד.

מה השלב הקריטי בחקירה?

חוקרי מצ"ח מנוסים בפיצוח הנחקרים בכל שלבי החקירה, אלא שתחילת החקירה מסוכנת ביותר עבור הנחקר. בשלב זה הנחקר בוחר כיוון מסוים לדבוק בו – והחוקרים מנצלים את ההלם הראשוני של רוב החיילים שלא מורגלים לסיטואציות שכאלה – ומתחילים בהפעלת תרגילי חקירה. 

הילד שלנו נלקח לחקירה והוא לא זמין, מה לעשות?

בהתאם לדין הפלילי, חייל המצוי בחקירה לא יכול לדבר עם הוריו מחשש לשיבוש הליכי חקירה. החייל מורשה לדבר אך ורק עם עו"ד. לכן, אם ידוע לכם שהבן שלכם, החייל, נלקח לחקירה התקשרו מיידית לעו"ד כדי שיתקשר באופן מיידי לבסיס מצ"ח בו שוהה החייל ויבקש לעצור את החקירה עד לבואו.

נלקחתי לחקירת מצ"ח בסמוך לשחרור, מה עליי לעשות?

כל עוד הינך חייל עדיין לגורמי הצבא יש סמכות גביך, מה שיכול לעזור במקרים המתאימים הוא שחרורך מהשירות הצבאי שלא בפניך ולעיתים הדבר יכול לסייע בהמשך לעניין התפתחות ההליכים והמשך המעצר שיתבקש על ידי התביעה הצבאית. בראש ובראשונה צור קשר עם עורך דין מנוסה בתחום דיני הצבא והמשפט הצבאי. עורך דין שבקיא בדיני צבא הוא בעל הידע לייעץ לך באופן המיטבי ולעזור לך לסיים את העניין באופן המתאים ביותר למצבך ולאפשר לך לשים את חקירת המצ"ח מאחוריך.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here