השפעת מחלת הקורונה על כושר ההשתכרות של העובד

0
2944
עוד סאמי אבו ורדה

האם הביטוח הלאומי יכיר בפגיעות שנותרו עקב המגפה כ"תאונת עבודה" והאם פוליסות ביטוח יכסו אי כושר עבודה כתוצאה מהמחלה?

למעלה מחצי שנה חלפה מאז  פרצה מגפת הקורונה בישראל  ואנו עדים כמעט מדי יום  לחולים שהחלימו מהנגיף, אבל ממשיכים לסבול מתופעות ופגיעות חדשות שלא סבלו מהם קודם לכן והמיוחסות למחלה.

"אין ספק שיש עובדים שגם לאחר ההחלמה מהקורונה, נפגע כושר ההשתכרות שלהם בצורה משמעותית. יש עובדים שלא יחזרו לעולם למצבם הגופני והנפשי שלפני המחלה" אומר עו"ד סאמי אבו ורדה, מומחה למחלות מקצוע וביטוח לאומי.

לדבריו, הוא  נתקל כמעט מדי יום ,במקרים קשים של בעלי מקצועות חופשיים או שכירים כמו: רופאים, רואי חשבון, פקידים, נהגים, מסגרים, פועלי בניין ואחרים, שחלו בקורונה ולאחר שהחלימו מהנגיף, גילו כי הם סובלים מתופעות לוואי קשות, שמונעות מהם לחזור לחלוטין לעבודתם הקודמת או שמונעות מהן לעבוד במשרה מלאה.

מדובר בעובדים שנעדרו מהעבודה שבועות או חודשים עקב המחלה ואינם מסוגלים לחזור לעבודתם הקודמת גם לאחר שבבדיקות נמצא כי הם שליליים ביחס לנגיף. יש אנשים שממשיכים לסבול  מכאבי ראש קשים, שאינם מאפשרים להם להתרכז בעבודה, אחרים סובלים מתשישות קשה, מרצון לישון כל הזמן ועוד תופעות אחרות.

"מעבר להיעדרות בתקופת המחלה עצמה הן באשפוז בית והן באשפוז בבתי חולים, שעליהן שכיר מקבל ימי מחלה ולגבי עצמאיים המדינה נתנה פתרון מסוים, מדובר כאן בנזק גופני לטווח ארוך ואולי לכל החיים ועל כך יש צורך לפנות בתביעה למוסד לביטוח לאומי" מסביר עו"ד סאמי אבו ורדה.

לדעתו, בסופו של דבר, יצטרך הביטוח הלאומי לתת את דעתו על סוגיה זו. "אנשים יתבעו נכות על הפגיעה שהם ספגו כתוצאה מהקורונה ומונעת מהם לעבוד במשרדה מלאה או חלקית. יתכן והביטוח הלאומי יאלץ להכיר בתביעות הללו כ"תאונת עבודה" או "פגיעה בעבודה" ולהעניק לנפגעים אחוזי נכות באמצעות ועדות רפואיות של הביטוח הלאומי ובסופו של דבר לשלם להם קצבאות" מציין עורך הדין.

הקורונה איננה "מחלת מקצוע" שמופיעה ברשימת המחלות של הביטוח הלאומי , רשימה משנות ה-50 של המאה הקודמת. זו מחלה שהעובד צריך להוכיח כי נדבק בה בעבודתו ואז לתבוע את הביטוח בלאומי בטענה שאירוע ההדבקה אירע בעבודה. ולכן זה "אירוע תאונתי" בעבודה. בנוסף אנשים שעקב המחלה נותרו נכים ואינם יכולים לעבוד, פתוחה בפניהם הדרך להגשת תביעת "נכות כללית" מהמוסד לביטוח לאומי.

יחד עם זאת מציין עו"ד סאמי אבו ורדה כי היום אנשים רבים מחזיקים פוליסות ביטוח , כולל פוליסות שכלולות בהסדרי פנסיה חובה, פוליסות של ביטוח אובדן כושר עבודה או נכות ובמקרים שמחלת הקורונה פגעה בכושר ההשתכרות או גרמה לנכות, יש מקום לתבוע את פוליסות הביטוח.

כצעד ראשון, ממליץ עו"ד סאמי אבו ורדה, לכל מי שחלה מקורונה, שכיר או עצמאי, לשמור את כל התיעוד הרפואי מתקופת המחלה ובמידה ויש לו תופעות לוואי שמגבילות את יכולתו לעבוד, להתייעץ עם עורך דין מומחה בנושא על מנת לממש את זכויותיו מהביטוח הלאומי או גם מפוליסת אי כושר עבודה ופוליסת נכות שנמכרות על ידי חברות הביטוח.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here