פתירת סכסוכים במשפחה בענייני צוואות וירושות

0
1971
פתירת סכסוכים במשפחה בענייני צוואות וירושות
קרדיט freepik

אחד מהדברים המצערים והקשים ביותר שיכולים לקרות בהקשר של פטירה במשפחה, הוא כאשר נוצר סכסוך סביב עניינים של צוואות וירושות. חלוקה של רכוש היא דבר טבעי ומתבקש במקרה של פטירה, אך כאשר ישנם חילוקי דעות משפחתיים סביב אופן החלוקה של הרכוש, המצב עלול להידרדר במהירות לפסים מאוד לא נעימים. הפסים האלה לעתים מגיעים גם למצבים של ניתוק קשר ותקשורת שמתבצעת רק באמצעות עורכי דין. במקרים כאלה, חשוב לנסות ולמצוא פתרונות שיאפשרו שימור של התקשורת ואף פיוס, כדי לשמור על היחסים המשפחתיים, או לפחות להימנע מפגיעה בהם באופן אנוש.

פתירת סכסוכים בהליך משפטי

כאשר שוכרים משרד עו"ד לצוואות וירושות, תפקידו הוא למצוא פתרון לסכסוך שייצג בצורה הטובה ביותר את האינטרסים של הלקוח ששכר אותו. בדרך כלל, עריכת הצוואה נעשית גם כן באמצעות משרד עו"ד שמתמחה בכך, אך במקרה של סכסוך משפחתי סביב עניין הירושה, לעורכי הדין המייצגים את הצדדים יש תפקיד מרכזי.

אחת מהדרכים לפתור את הסכסוך המשפחתי היא באמצעות ניהול הסכסוך בבית המשפט, באמצעות תביעה של אחד מהצדדים. במקרה כזה, בית המשפט יכריע איך תחולק הירושה, על פי מדדים משפטיים ברורים. בית המשפט יבחן את הצוואה, את התזמון שבה נערכה ואת מצבו המנטלי של הנפטר שערך אותה. בנוסף לכך, הוא יכול לשקול שיקולים נוספים בדרכו להחליט כיצד יחולק הרכוש. החיסרון של הפתרון הזה טמון בכך שצד כלשהו ייצא בלתי מרוצה, וסביר להניח שהאיבה המשפחתית שנוצרה לא בהכרח תיעלם.

שימוש בהליכי גישור לפתירת סכסוכים

כדי להימנע מסיום הסכסוך בצורה שתעמיק את הקרע המשפחתי, ניתן לנהל את הסכסוך בהליך של גישור. גישור הוא כלי משפטי שבו הצדדים מנהלים תהליך של מעין משא ומתן, בו נשמעים כל הצדדים והמגשר מנסה להגיע לפשרה שתהיה מקובלת על כולם. מדובר בהליך שכיח מאוד, שמשתמשים בו גם במקרים של סכסוכי גירושין. לתהליך הגישור יש פוטנציאל רב במציאת פתרון מוסכם, כל עוד הצדדים השונים משתפים פעולה ומביעים אמון בתהליך עצמו ובמגשר שמנהל אותו.

פתירת סכסוכים בבית הדין הרבני

במקרים מסוימים התיק שעוסק בירושה ובצוואה מנוהל בבית הדין הרבני. בכל בית דין כזה ישנו טוען רבני שמוסמך לכך, והתיק מוכרע גם כן על ידי השופטים של בית הדין. בדומה לבית המשפט האזרחי, גם בית הדין הרבני ישאף להכריע בצורה כזו שלא תגרום לקרע משפחתי שלא ניתן יהיה לאחות. יחד עם זאת, החלטת בית הדין יכולה להכריע לטובת אחד הצדדים באופן שלא יתרום לשלמות המשפחה. לכן, בטרם מגיעים לבית הדין הרבני או לבית המשפט האזרחי, תמיד מומלץ לשקול תהליכים של גישור ופישור, על מנת לפתור את הסכסוך באופן הטוב ביותר.

לשמור על רוח טובה גם במצבים מאתגרים

סכסוך משפחתי על צוואות וירושות הוא דבר שתמיד מומלץ להימנע ממנו, אם הדבר ניתן. אנחנו יודעים שהדבר האחרון שכל אדם שהולך לעולמו מעוניין בו הוא שייווצר סכסוך שכזה סביב חלוקת רכושו. לכן, נדרש לעתים מאמץ כדי לשמור על רוח טובה גם כאשר ישנם חילוקי דעות סביב עניין הרכוש. אם ניתן, תמיד מומלץ לנסות ולפתור את הסכסוך בהסכמה, בין אם בתהליך רשמי של גישור ובין אם בתהליך של הגמשת עמדות ונכונות לפשרה. סדקים בקשר המשפחתי הם דבר שיכול להימשך לאורך שנים, וחשוב לזכור שטיב הקשר הוא במרבית המקרים חשוב הרבה יותר מכל סכום כסף או פיסת רכוש.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here