הגורמים העיקריים לתאונות דרכים

0
1338
קרדיט: FREEPIK

הסיבות לתאונות דרכים הן רבות ומגוונות. הרשויות שתפקידן לצמצם את תופעת תאונות הדרכים מנסות לעמוד על הגורמים המרכזיים לתאונות, וזאת במטרה למקד את המאמצים המושקעים בסוגיה באופן שיניב את מירב התועלת. מקובל להבחין בין תאונות שנגרמות בשל 'הגורם האנושי', לבין תאונות הנובעות מתנאי הדרך או מצב הרכב. עם זאת, בכל מקרה של תאונת דרכים משמעותית, גם כאשר התאונה לא נגרמה בשל טעות אנוש, עשויות להיות לתאונה השלכות כספיות ואחרות על המעורבים. מסיבה זו מומלץ לפנות בהקדם לעו"ד תאונות דרכים כדי  להתייעץ בנוגע לצעדים המיידיים הדרושים.

גורם מרכזי ראשון לתאונות דרכים הוא הגורם האנושי. להתנהגות הנהגים על הכביש יש השפעה מכרעת על מספר התאונות. בין אם מדובר על נהיגה פרועה ולא זהירה, עבור בנהיגה שלא בכשירות מלאה, ועד לטעויות קטנות שעלולות להביא לאסון.

נהיגה מסוכנת כוללת לדוגמה נסיעה במהירות שאיננה תואמת את תנאי הדרך והמצב בכביש. בנוסף,  רוב גדול של חוקי התנועה נועדו לצמצם את הסיכון בנסיעה על הכביש, וחריגה מהם עלולה להוביל לתאונה: נסיעה בצומת באור אדום, חציית קו לבן רצוף, אי מתן זכות קדימה, מהירות גבוהה מהמותר ועוד.

בכל הנוגע לנהיגה שלא בכשירות, ניתן לציין למשל נהיגה בשכרות, שהיא מקדם סיכון משמעותי במיוחד. אצל אדם שתוי היכולות הדרושות לנהיגה בטוחה נפגעות מאוד. גם נהיגה בעייפות פוגעת בריכוז הנהג וביכולת שלו להגיב במהירות למצבים מסוכנים בכביש.

ביטוי נוסף של הגורם האנושי לתאונות הדרכים יש לראות בהסחות הדעת למיניהן. את הקבוצה הזו מובילה ההתעסקות בטלפון הנייד, שהפכה לאחד הסיכונים המשמעותיים בכביש. בנוסף הסחות דעת יכולות לנבוע מהתנהגותם של הנוסעים במכונית, ובפרט ילדים.

כדי להתמודד עם הגורם האנושי פועלות הרשויות הרלוונטיות באמצעות הסברה וחינוך לנהיגה זהירה. לצד זאת מתקיימות פעולות אכיפה שנועדו להרתיע נהגים מלנהוג בצורה מסוכנת.

לצד הגורם האנושי, יש לציין כגורם סיכון משמעותי את הכביש עצמו.  כבישים מהירים שאין בהם גדר הפרדה גובים את חייהם של נוסעים רבים. במקרים רבים נפגעים גם נהגים זהירים, שנקלעו שלא בטובתם לסיטואציה מסוכנת כתוצאה מהתנהגותו המסוכנת של נהג אחר. בנוסף, היעדר תאורה הולמת בכביש, פיתולים מסוכנים ובעיות באספלט מסכנים גם הם את הנוסעים בדרך.

הדרך להתמודד עם בעיות תשתית שגורמות לתאונות דרכים היא שיפור התשתיות, הרחבת כבישים מהירים והצבת גדרות הפרדה.

ולבסוף, בחלק מהמקרים נגרמת תאונת הדרכים בשל בעיות מכניות ברכב. תקלה במערכת הבלימה היא אחת התקלות המסוכנות ביותר בנסיעה. בנוסף, בעיות היגוי והנעה עלולות לסכן גם הם את הנוסעים. הדרך המרכזית להתמודד עם הסיכון הזה הוא חובת ה'טסט' השנתי. כל כלי רכב שאיננו חדש נדרש לעבור בדיקת תקינות שנתית. בדרך זו מורדים מהכביש כלי רכב ישנים שמצבם המכני מסכן את הנוסעים בהם , את הנוסעים האחרים ואת הולכי הרגל.

פעילות אפקטיבית לצמצום תאונות הדרכים תתפרס על פני שלל הגורמים לתאונות. לצורך כל יש לתת מענה הן לבעיות נהיגה, הן לסיכונים מהכביש והן לאפשרות של תקלות ברכב.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here