הורחבה הזכאות לפיצויים לאנשים שנדבקו בקורונה בעבודה

0
5623
קרדיט Shutterstock

עם דעיכתו של גל האומיקרון נדמה לעתים כי אפשר להתחיל ולראות בבירור את האור בקצה המנהרה של תקופת מגפת הקורונה: גל מגיע וגל הולך, אך נדמה שמספר הנדבקים ומספר החולים כבר משפיע פחות על ההתנהלות היום-יומית. הממשלה עידנה משמעותית את נהלי הבידוד והבדיקות וכבר מצהירה זה זמן מה על מדיניות חדשה בנוגע למגפה – מדיניות של חיים לצידה.

עם זאת, קל לשכוח שישנם רבים שעדיין סובלים מתופעות לוואי הקשורות לנגיף, או עלולים לסבול קשות אם יידבקו בו. כמו כן, לא מדובר רק בתופעות הלוואי של הקורונה – ידוע כי הידבקות בקורונה עלולה להוביל במקרים מסוימים להתפרצות מחלות כרוניות נוספות אצל הנדבק, או להחמרתן של מחלות קיימות. אפילו במידה וחולים אלו יחלימו באופן מלא מהקורונה, הם עלולים להמשיך ולסבול זמן רב ממחלה אחרת, שאת הקשר בינה לבין הקורונה יהיה קשה להכחיש.

ואולם, השנתיים האחרונות הציבו אתגר נוסף גדול בפני המוסד לביטוח לאומי, כזה שפחות מדברים עליו. רבים   נדבקו בקורונה במקום העבודה שלהם, וחלק ניכר מאותם עובדים חלו גם במחלות נוספות, בעקבות הקורונה. למעשה, לא מעט עובדים בעלי מחלות רקע, שנדבקו בקורונה בעבודה, הגיעו למצב בו הם מתמודדים עם נכות מסוימת עד היום. האם הם זכאים לפיצויים או לזכויות אחרות מהמדינה, או שהם נופלים בין הכיסאות? יצאנו לבדוק, בעזרת המומחים של חברת 'זכותי', המתמחה במימוש זכויות רפואיות מול הביטוח הלאומי וחברות הביטוח הפרטיות. 

אפקט הדומינו

"ישנה מגמה חיובית בכל הקשור להכרה ב'אפקט הדומינו' הבריאותי שהקורונה עלולה ליצור," אומרים לנו המומחים של 'זכותי', "הוועדות הרפואיות הכירו לאחרונה בקשר בין התפרצות של מחלות כרוניות, כגון מחלת גרייבס ומחלות שונות הקשורות לקרישיות דם – כמחלות אשר נגרמו כתוצאה מהידבקות בקורונה. אנו מקווים שזה יוביל להכרה במגוון נוסף של ליקויים ומחלות הקשורות באופן מובהק לקורונה, ולמתן פיצויים לכל מי שנאלץ להתמודד עם מצבים בריאותיים מורכבים כגון אלה".

משמעות הדבר היא, שאנשים שנדבקו בקורונה במקום העבודה ועקב כך חלו במחלה נוספת – או שבעיה רפואית מסוימת החמירה עקב הידבקותם בקורונה  עשויים להיות זכאים לסעדים שונים. כך למשל, משלם הביטוח הלאומי 'דמי פגיעה' עבור הימים שהחסירו מהעבודה למשך תקופה של עד שלושה חודשים. אם העובדים אינם מסוגלים למלא את תפקידם בשל המחלה, ייתכן והם זכאים בנוסף גם לקצבת נכות או למענק חד פעמי. התהליך למימוש הזכויות הללו נעשה בהתאם להליכים המקובלים בביטוח הלאומי, הכוללים ועדה רפואית.

שומרים על כללי הקורונה במקום העבודה. (צילום: Shutterstock)

הדרך ארוכה ומפותלת

ההליך לקבלת קצבה, גמלה, או אחוזי נכות נותר ארוך ושופע בירוקרטיה, באופן שעלול להיות מייגע ולגרום לזכאים פוטנציאליים להתייאש ולוותר על זכויותיהם. "תהליך מימוש הזכאות הוא במקרים רבים מורכב ומתיש", אומרים המומחים של 'זכותי', "הקורונה הביאה לפתחו של המוסד לביטוח לאומי גל של מבקשי קצבאות. מצד אחד הביטוח הלאומי עמוס בפניות, ומצד שני נאלצים שם לבדוק כל מקרה בדקדקנות, היות ומדובר בתחום חדש ולא מוכר. לכן, ההליך מול הוועדה הרפואית הפך לאחרונה למורכב אף יותר, דבר המחדד את היתרון בשירותיהם של מומחים אשר מכירים היטב את אופן פעולת הוועדות הללו."

"גם היום לא כל הישראלים מקבלים את המגיע להם, וחבל," סיכמו מומחי זכותי, אשר מציינים כי ימשיכו לעמוד בחזית המאבק ולסייע לישראלים הסובלים מבעיות רפואיות שנגרמו כתוצאה ממגיפת הקורונה לממש את מלוא זכותיהם הרפואיות. 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here