הצתות בקרב עסקים – למי פונים?

0
1468
הצתות בקרב עסקים – למי פונים?
קרדיט FREEPIK

על פי החוק, כל עסק שנפתח, עליו לקבל אישור של גורמי אכיפת החוק, כשר בין גופים אלה, קיימת חובה של אישור רשות הכבאות הארצית. האישור ניתן, לאחר ביקורת כיבוי אש לחברות ועסקים. בדרך זו, בעלי העסקים השונים, יבטיחו לשמור על ביטחון העובדים ולקוחותיהם וכך, ניתן יהיה לצמצם שריפות, דליקות ומניעת נזק או הפחתתו, אם חלילה מדובר על הצתה. 

בכל עסק קיימת סחור וציוד  ואפילו כספות, כך שמדובר ברכוש רב שיש להגן עליו מכל משמר, שלא לציין גם את הפגיעות בגוף ובנפש.יש לקבל ייעוץ מחברות העוסקות בתכנון ובטיחות לבתי העסק השונים בארץ. יש להבדיל ממערכות של כיבוי אש המתאימות לבתים פרטיים או מבני מגורים, לבין ציוד כיבוי אש לבתי עסק. הציוד כולל גלאי אש, צנרת לכיבוי אש, גלאי עשן, ספרינקלרים ועוד. התכנון הנכון, אשר יתבצע ע"י מהנדס בטיחות הוא זה שיקבע את היעילות והבטיחות של בית העסק.

תכנון מקצועי והתקנת ציוד איכותי שיתאים לגודל בית העסק ולנתוניו הכלליים

מערכות בטיחות אש איכותיות, אשר נבחרו, תוכננו והותקנו ע"י חברה מקצועית, הם אלה אשר יגנו על חיי אדם והרכוש של בעל בית העסק. ניתן יהיה לכבות מיד שריפה או למנוע אותה. כמו כן, יש לקבל את הרשימה המלאה של הציוד למניעת שריפות ,הדרוש לבית העסק.מומחה של תכנון בטיחות אש בבתי עסק, יקבע מה כמות המתזים הנדרשת והיכן הם מוקמו בהתאם לתנאי השטח. יש לקבוע תרחיש דמיוני של שריפה ולהגן על חיי אדם והרכוש של בית העסק. בדך זו, ניתן יהיה להיות בטוחים כי בית העסק מוכן מבחינה הבטיחותית לתרחיש של שריפה, כך שכאשר תגיע ביקורת כיבוי אש לחברות  לעסקים, העסק יהיה מוגן במאת האחוזים.

כמו כן, מומלץ לבטח את בית העסק מפני נזקי טבע ושריפות, כך שהעסק כבר יהיה מוגן לפי הדרישות של חברת הביטוח. ישנן חברות ביטוח רבות, אשר  מציעות פוליסות ביטוח נגד שריפות, אך רק, כאשר בית העסק עומד בתקנים של חברות הביטוח. בדרך זו, הרכוש והמבנה מכוסים, אך יש תמיד לקרוא היטב גם את האותיות הקטנות של פוליסת הביטוח, על מנת להיות בטוחים, כי בעלי העסק מבוטחים ולא תהיינה אי אילו שהן הפתעות. כמו כן, יש לדאוג לביטוח חבות מעבידים לצורך כיסוי נזקי גוף שייגרמו לעובדים, עקב עבודתם בבית העסק. בעלי העסקים, צריכים לשים לב, כי אף יהיו מבוטחים בביטוח צד ג'.

האבחנה בין שריפה להצתה

על פי ניתוחים שונים של תיקים פליליים, כשאר ההצתה הייתה בזדון, היו גם נתונים של "גרימת נזק ברשלנות" כאשר על פנו לא הייתה בשריפות אלה כוונת זדון.בישראל על פי הנתונים, ישנה בעייתיות לגבי מאגרי המידע של שירותי כיבוי האש, היות ולא ניתן לקבל את התמונה האמתית, לגבי אירועי ההצתה. גם באיגוד חברות הביטוח, אין הבחנה בין הצתות במזיד לבין שריפות שנגרמת מסיבות אחרות. במקרים רבים של הצתות של בתי עסק בזדון, נגרמות כחלק מסחיטת דמי חסות מה שנקרא בשפה המוכרת יותר "פרוטקשן" או כחלק מפעילות פלילית של ארגון פשיעה. הצתה מסוג זה, מבוצעת בתכנון מראש באמצעות מציתים מקצועיים שהם שליחים של ארגוני פשע.במקרה של חשד להצתה במזיד של בית העסק, יש לפנות תחילה למשטרה ולאחר מכן לחברת הביטוח. אם לפי הממצאים מדובר בהצתה במזיד, יש לפנות אל עורך דין פלילי, אשר בקיא בתקדימים משפטיים רלוונטיים לעבירה זו.  כאשר מתקיים משפט פלילי  נגד עבריין שביצע עבירת פשע מסוג הצתה, קל יותר יהיה לנהל במקביל גם את התביעה האזרחית נגד חברת הביטוח, אשר ביטחה את העסק.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here