לפני שאתם משתפים מידע, תגנו על עצמכם

0
1855
לפני שאתם משתפים מידע, תגנו על עצמכם
קרדיט pixabay

תדמיינו לעצמכם את הסיטואציה הבאה: אתם עובדים במשך זמן מה על רעיון מסוים, מוצר או שירות מקוריים שאיש לא חשב עליהם קודם לכן. בשלב מסוים אתם מבינים שבשביל להתקדם, עליכם לשתף פעולה עם גורמים מסוימים שיכולים לעזור לכם, בין אם זה באופן מעשי ובין אם זה באופן אחר. בנקודה זו ייתכן ויעלה אצלכם החשש.

אם תגלו להם מה אתם מתכוונים לעשות וכיצד, ייתכן מאוד שהם ישתמשו במידע שסיפקתם להם בשביל לבצע את זה בעצמם. הם עלולים להשתמש באמצעים שעומדים לרשותם על מנת ליהנות מההמצאה שלכם. לעומת זאת, אם לא תגלו להם, ייתכן מאוד שלא תוכלו להתקדם כפי שאתם רוצים ואז לא תוכלו לעשות שום דבר עם ההמצאה שלכם.

הפתרון עבור מקרים אלו, הוא הסכם סודיות (NDA- Non Disclosure Agreement). זה הסכם שנחתם בין כל הגורמים השותפים לדבר הסוד, והכוונה שלו הוא למנוע מצב בו אחד מהם יחשוף את המידע בידי גורמים חיצוניים או יעשה בו שימוש באופן לא מורשה, לכל עניין שהוא באופן שחורג ממה שמוסכם בהסכם. ברגע שאתם חותמים ומחתימים את שאר המעורבים על הסכם סודיות, יש לכם אפשרות להמשיך ולהתקדם בתהליך העבודה ללא חשש. כך תוכלו לערב את האנשים הרלוונטיים ולפעול להגשמת המטרה שלכם.

חשוב לציין, הסכם סודיות איננו שמור אך ורק למקרים בהם יזם מגבש תוכנית או רעיון וברצונו להוציא אותו לפועל. מדובר על הסכם שיכול לשמש לצרכים רבים, כל מה שקשור לנושאים של ידע, זכויות יוצרים, נתונים, שימוש במסמכים, תוכנות וכל פרט אחר שהמידע אודותיו צריך להישמר בתחומי החברה ולא לצאת החוצה.

ההסכם יכול להיחתם לא רק בקרב יזמים ושותפים, אלא גם במקרים בהם מגייסים עובדים לתפקידים מסוימים, מזמינים גורמים חיצוניים לעסק לצורך עניין כזה או אחר, וכן אפילו אם מדובר על פגישה חד פעמית בה ייתכן ויעלה מידע שאנחנו מבקשים לשמור בסוד מפני גורמים אחרים.

מה הסכם סודיות צריך להכיל?

בעיקרון, אנחנו יכולים למצוא הרבה מאוד דוגמאות שקשורות לאופן בו יוצרים הסכמי סודיות. מרביתם דומים אחד לשני ואין בהם שום דבר ייחודי, אלא אם אנחנו דואגים להכניס סעיפים יוצאי דופן שלא קיימים בהסכמים אחרים.

ההסכם יעסוק בעובדה שכל פרט מידע, שיחה, משא ומתן, הסכמים, שימוש באמצעים, או כל פרט אחר שעולה במהלך השיחות, נידון בין הצדדים או מצוין במסמכים, חייב להישמר בסוד ואסור לגלות אותו לשום דבר. המידע יוגדר כסודי וייחשב כסודות מקצועיים שאסור לעשות בהם שימוש, אסור לסחור בו, או לחשוף אותם בפני אנשים שאינם חלק מהתהליך, מבפנים או מבחוץ.

לפני סיום חשוב להדגיש, הסכם סודיות יכול להיחתם כבר בשלב המשא ומתן ולא בהכרח אחרי שהחוזה ייחתם. זאת על מנת שכבר בשלב זה, כל המעורבים יהיו מחויבים אליו.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here