מה זה הסכם סודיות

0
2525
מה זה הסכם סודיות
קרדיט FREEPIK

אין כמעט חברה ועסק שאינם מחזיקים פרטים רגישים שאינם אמורים להתגלות לעיני מתחרים או הציבור. יחד עם זאת, העולם העסקי גם מחייב לבצע שיתופי פעולה עם ספקים ונותני שירות, יועצים ומשקיעים, וכמובן גם עם עובדים הנחשפים למידע רגיש. לפיכך, יש חשיבות גדולה לעריכת הסכמי סודיות.

האם זה באמת חשוב?

למרבה הצער, לא חסרים סיפורים על מיזמים מסחריים שבהם לא נתנו את הדעת על סוגיית הסודיות, מה שגרם לנזק חמור בהמשך הדרך. אכן, ישנה בעיה גדולה אם זולג מידע הנוגע לשיטות עבודה, פרויקטים מתוכננים, קמפיינים שיווקיים, נהלים, משקיעים, רעיונות מקוריים של החברה וכן הלאה. אמנם הנושא בולט במיוחד בעולם הטכנולוגיה והסטארטאפים אך לא רק, שכן שמירה על הסודות שמעניקים לחברה את היתרון והייחוד שלה היא אבן יסוד להתנהלות לאורך זמן. כאן נכנס לתמונה הסכם סודיות.

אבל מה זה אומר?

הסכם סודיות הוא מסמך שנערך על ידי עורך דין, ובו מי שמחזיק במידע (אתם, בעלי החברה) מסדיר את ההתנהלות עם המידע מבחינת הצד שיקבל אותו – עובד, שותף, נותן שירות וכדומה. בעזרת עורך הדין אתם קובעים מה מותר לצד השני לעשות עם המידע לכל אורך תקופת ההתקשרות וגם אחריה, עם מי מותר לו לשתף את המידע, ומה יקרה אם הוא יפר את האמור בחוזה – כלומר כיצד יפצה אתכם. את הדברים יש להעלות על הכתב וממש לא להסתפק במילה של כבוד. גם כדאי מאוד שלא להסתפק בכל מיני הסכמים סטנדרטיים להורדה מהרשת אלא להסתייע בעורך דין שייתן מענה לצרכים הספציפיים שלכם. יחד עם זאת, אם הפעילות שלכם מבוצעת מול שורה של גורמים בעלי יחסים דומים ואותה רמת חשיפה למידע, עורך הדין יוכל ליצור תבניות של הסכם מייסדים שאותן רק תצטרכו לשנות בהתאם לגורם שמולו חותמים.

חשיבות הידע והניסיון בתחום

המידע הקיים בחברה, ובוודאי המידע הרגיש שלה, הוא אחד המשאבים העיקריים שעומדים לרשותכם כעת ובעתיד. לכן יש לגונן עליו באופן משפטי בצורה נכונה וחזקה, כלומר כזו המספקת מקסימום הרתעה מפני חשיפת המידע על ידי הצד השני, אבל גם כזו המאפשרת לבצע שיתוף פעולה ללא מגבלות משתקות. כמו כן, בכל הסכם סודיות יש לשים את הדגש על הפן המיוחד של ההתקשרות עם הצד השני, למשל על אי תחרות מול נותן שירות חיצוני או על השמדת קוד תוכנה. 

לפיכך, עריכה של הסכם נכון אינה עניין של מה בכך. אמנם לא מדובר בהסכמים מורכבים במיוחד אך חובה להבין את התחום לעומקו, את הפסיקה ואת הוראות בית המשפט, את התקנות והתקדימים. ללא היכרות מעמיקה כזו, ההסכם עלול שלא להחזיק ברגע האמת. לעומת זאת, עורך דין הבקיא בתחום ידאג הן לחוזקו ותוקפו של ההסכם, הן לכיסוי מלא של כלל האפשרויות, והן למקסימום פיצוי במקרה של הפרה שגם יהווה הרתעה ממשית.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here