באילו מקרים ניתן להוציא צו הרחקה?

0
1939
באילו מקרים ניתן להוציא צו הרחקה?
קרדיט FREEPIK

נדרשים להוציא צו הרחקה? ככה תדעו אם המקרה שלכם עומד בקריטריונים

לצערנו, אנשים רבים מגיעים למצב בו הם מבקשים להוציא צו הרחקה, או בשמו הרשמי – צו למניעת הטרדה מאיימת. צו זה אוסר על אדם מסוים ליצור איתכם קשר באופן זמני, לרוב עד שישה חודשים. הצורך בצו ההרחקה הינו יחסית נפוץ, כאשר מדי שנה מתקבלות בקשות רבות להוצאתו. אך לפני שרצים אל המשטרה, כדי לחסוך זמן יקר וכאב ראש רב, חשוב מאוד לדעת אם המקרה שלכם מאפשר את הוצאת הצו החשוב הזה.

ראשית, נסביר בקצרה את תהליך הגשת הצו. על אדם המעוניין בצו הרחקה, לגשת למזכירות בית משפט השלום ולהגיש טופס בקשה למניעת הטרדה מאיימת במעמד צד אחד. לאחר מכן, בית המשפט יקיים דיון בו הוא רשאי להורות על צו זמני. אם החליט על כך, בתוך שבוע יתקיים דיון נוסף בו יוחלט אם ייצא צו הרחקה קבוע. תוקף הצו הקבוע יהיה עד שישה חודשים, כאשר בית המשפט בעל הסמכות להאריכו לשנה ואף לשנתיים במקרים חריגים.

מי רשאי להוציא צו הרחקה?

הגשת צו הרחקה מתאפשרת על פי החוק למניעת הטרדה מאיימת. מטרת החוק הינה למנוע פגיעה "בשלוות חייו, בחירותו, בפרטיותו או בגופו" של אדם, וזאת בידי אדם אחר אשר "נקט נגדו הטרדה מאיימת או שפגע בגופו". כך, החוק מאפשר לכל אדם להגיש בקשה לצו הרחקה בנסיבות המוגדרות.

סעיף נוסף של החוק, מגדיר מהי בדיוק הטרדה מאיימת – "הטרדתו של אדם בידי אחר בכל דרך שהיא או נקיטת איומים כלפיו, בנסיבות הנותנות בסיס סביר להניח כי המטריד או המאיים עלול לשוב ולפגוע בשלוות חייו, בפרטיותו או בחירותו". ניסוח חוק זה נותן פרשנות רחבה יחסית, כך שישנם מקרים רבים ביותר העונים על הקריטריונים.

מספר דוגמאות בולטות אשר מתאימות לקריטריונים של החוק הן: בילוש, מארב או התחקות אחר מעשיו של אדם, איומים על פגיעה בו ועוד.

מה בדיוק נותן צו ההרחקה?

לפי החוק, בית המשפט רשאי למנוע מהפוגע מספר פעולות. הוא ימנע ממנו את האפשרות ליצירת קשר עם הנפגע בכל דרך, כמו גם הגעה אל מרחק מסוים מביתו, מקום עבודתו ורכבו של הנפגע. בנוסף, הוא יכול לאסור על הפוגע להחזיק נשק. הפרה של אחד מהתנאים האלה היא עבירה פלילית אשר עלולה להוביל למעצר ולהגשת כתב אישום. כך, צו ההרחקה מעניק לנפגע שקט וביטחון חשובים ביותר.

חשוב לדעת, כי גם צד שלישי יכול לבקש להוציא צו הרחקה, כך שאם אתם זקוקים לעזרה, אך לא יכולים להגיש את הבקשה בעצמכם, תוכלו לפנות לקרוב שיעזור לכם בכך.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here