ייפוי כוח מתמשך: מה זה ומתי צריכים אותו?

0
3812
קרדיט: Pixabay

ייפוי כוח מוגדר לרוב כ"כללי" והוא בדרך כלל מוגבל למדי בהיקף הסמכות שהוא מעניק למיופה הכוח. הוא גם מוגבל בזמן – לעתים דרך הגדרת משך ייפוי הכוח מראש, לאחר 10 שנים (אם לא הוגדר מראש משך ייפוי הכוח), עקב פטירת מייפה הכוח או במצב ביטול כשרות משפטית. ייפוי כוח מתמשך שונה ממנו בהיבטים רבים והוא סוג ייפוי כוח נפוץ וחשוב ביותר. מה הוא בעצם ומתי הוא נדרש?

 

מהו ייפוי כוח מתמשך? 

בטרם נדון על הנושא, חשוב להבין את משמעות הביטוי. ובכן, ייפוי כוח מתמשך הוא ייפוי כוח שנועד להיכנס לתוקף, כאשר מייפה הכוח נמצא במצב בו אינו יכול לקבל החלטות עבור עצמו. אז, יחליף אותו בקבלת ההחלטות מיופה הכוח שהוא מינה, בכפוף למגבלות שהוגדרו לסמכויותיו.

 

היחלשות קוגנטיבית

היחלשות בתפקוד הקוגנטיבי מסיבות רפואיות דוגמת דמנציה, היא תופעה שנפוצה יותר ויותר, ככל שגיל האוכלוסייה עולה. הצד החיובי בכך, הוא שההדרגתיות מאפשרת לאדם ולקרוביו לשקול את מצבו ולטפל בנחת בנושא ההשלכות העתידיות, כולל מתן ייפוי כוח.

 

אי תפקוד מנטאלי

המצב המנטאלי עלול לעתים להיות כזה, שהאדם אינו מתפקד בכלל. מדובר פעמים רבות במצבים שמתרחשים במפתיע עקב תאונה או מצב חירום רפואי (עוד סיבה טובה לדאוג לייפוי כוח מתמשך מראש). למשל, חולה שמצב הכרתו כעקרון תקין (אין דמנציה) אך הוא מנוטרל לגמרי מנטאלית, מאחר שהוא מאושפז וחסר הכרה או מורדם.

 

איבוד כשרות משפטית

"כשרות משפטית" הוא מונח שמתייחס לכשרותו של אדם, ספציפית בהקשרים משפטיים. למשל – האם האדם מסוגל להבין חוזה ולקבל החלטות לגבי החתימה עליו. במידה ולא או אם יש חשש שתאבד הכשרות המשפטית בעתיד, ייפוי כוח מתמשך עשוי לתת פתרון לצורך עתידי במימוש זכויות וחובות משפטיות שלו, ככל שיידרש.

 

כתחליף לאפוטרופסות

אפוטרופסות היא מצב קיצוני במיוחד שבו אדם אחד ממונה לנהל את ענייניו של אדם אחר, שאינו כשיר לכך. לרוב, הדבר נדרש כאשר האדם שזקוק לסיוע מסוג זה, כבר נמצא במצב של חוסר כשירות ואז בית המשפט ממנה אפוטרופוס. יש שמעדיפים לצמצם מצבים כאלה מראש ולשלוט בהם יותר בהתאם לרצונותיהם, בכך שמעניקים מראש ייפוי כוח מתמשך, שייכנס לתוקף במצב אי כשירות. בכך, מייפה הכוח הוא האדם עצמו שיזדקק לכך והוא קובע מי יהיה מיופה הכוח ומה תהיינה סמכויותיו. בעקבות זאת, במקרה של כניסת ייפוי הכוח לתוקף, סביר שההחלטות שיקבל מיופה הכוח תהיינה קרובות יותר לרצונותיו של האדם בו הוא מטפל.

 

לסיכום

אנו משלמים בכל חודש מאות שקלים ויותר לביטוחים, קופות חולים ועוד, מגנים על עצמנו באמצעות חוזים מול גופים שונים, אך נוטים להזניח דווקא את אחד הסיכונים המשמעותיים ביותר – איבוד יכולת קבלת ההחלטות בעתיד. אז הלוואי "שלא נדע מצרות", אך אם הן יגיעו מוטב להיות ערוך. מנקודת מבט זו, כדאי לשקול להעניק ייפוי כוח מתמשך, למי שנראה לכם, על פי רצונותיכם והעדפותיכם, מבעוד מועד, כשכמובן כדאי לבחור בעורך דין טוב שילווה אתכם לכל אורך הדרך.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here