רישום פלילי – כל מה שצריך לדעת

0
3299
רישום פלילי - כל מה שצריך לדעת

משטרת ישראל מנהלת מרשם שבו מופיעים פרטיו של כל מי שנעשה לגביו ברור פלילי במהלך השנים. רישום שכזה עלול להפריע במהלך החיים, למנוע לעיתים קבלת משרה, רישיון נשק ועוד.

המרשם הפלילי שמנהלת המשטרה (מתוקף חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים – התשמ"א – 1981) כולל רישום הרשעות בבית משפט ומרשם פלילי ("משטרתי") גם לגבי תיקים סגורים; כאלה שלא הגיעו בכלל לדיון בבית משפט.

החוק מחייב השארת רישום הרשעה בתוקף במשך מספר שנים, בהתאם לחומרת העברה או הענישה, ואז הוא מתיישן ונמחק. בתנאים מסוימים ניתן לקצר את תקופות ההתיישנות והמחיקה על ידי פניה מתאימה לנשיא. פניה זו נעשית ברוב המקרים על ידי עורך דין פלילי, בתור בא כוחו של המבקש. פניה אחרת שעו"ד פלילי יכול לעשות היא פניה למחיקת רישום משטרתי ונרחיב עליה בהמשך.

עורך דין פלילי בתל אביב מוצאים רק באתר B144

על מה משפיע רישום פלילי?

מקומות עבודה רבים רוצים לקבל לשורותיהם רק מי שיש לו עבר נקי לחלוטין. ממשלת ארה"ב מעניקה ויזות כניסה רק למי שאין לגביו רישום פלילי. מדינת ישראל מעניקה רישיון נשק רק למי שיש להם עבר נקי, ועוד. ברור מכל זה, שלרישום פלילי יש בהחלט השפעה על מהלך החיים שלנו.

במידה ומישהו הורשע בדין, מופיע לגביו כאמור רישום הרשעה. רישום זה יהיה בתוקף – כמו שאמרנו – במשך מספר שנים, בהתאם לעונש שהוטל על המורשע ובשאלה אם היה בגיר או קטין בזמן ביצוע העברה. על מנת לקצר את תקופת הרישום יש לפנות לנשיא המדינה, כיון שמדובר מעשית בהליך חנינה (הרישום הוא למעשה חלק מהעונש).

במידה ותיק נסגר – מחוסר ראיות או העדר עניין לציבור – הרישום שקיים במערכת הוא רישום משטרתי. לגבי הרישום הזה אין בחוק הגדרה של התיישנות או מחיקה, ולכן הוא עלול להופיע לנצח. רק תיקים שנסגרו מחוסר אשמה נמחקים לחלוטין ברגע שהתקבלה החלטה כזו.

כיצד אפשר למחוק רישום פלילי במרשם המשטרה?

אפשר לפנות למשטרה ולבקש לשנות את סטטוס ההחלטה על סגירת התיק לעילה של חוסר אשמה. במקרה כזה, התוצאה של השינוי תהיה מחיקת הרישום הפלילי.

אפשרות אחרת היא לפנות למדור מידע פלילי של משטרת ישראל, והוא יבחן את האפשרות למחיקת התיק, גם אם לא שונה הסטטוס שלו.

מהי "תעודת יושר"? האם אפשר לדרוש אותה ממני?

אין מושג מבלבל יותר מאשר המושג הזה. מה שמשטרת ישראל מנפקת לאזרח או תושב היא "תעודת מרשם פלילי": זהו מסמך שבו מפורטים כל הרישומים. בציבור השתרש מושג "תעודת יושר", אבל הוא לא נכון.

מה שיותר חשוב לדעת הוא שאותה "תעודת מרשם פלילי" היא מסמך שנמסר רק ואך ורק לעיונו של האדם. דרישה מטעם כל גוף שהוא או אדם כלשהו לקבל לידיו את התעודה הזו היא כשלעצמה עברה פלילית. אפילו עורך הדין של אותו אדם יכול לקבל את התעודה ישירות מהמשטרה רק בתנאים מיוחדים ורק עם התחייבות שהמידע נמסר רק לשולחו ושלא לשם ייצוגו.

המאמר בחסות משרד פרסום STG

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here