איך להגן על הזכויות שלכם טרם פיתוח אפליקציה

0
1649
איך להגן על הזכויות שלכם טרם פיתוח אפליקציה

פיתוח אפליקציה הוא דבר שדורש מעט זמן, ידע וכמובן חזון. בעבר פיתוח אפליקציות היה גם דבר מסובך, אולם היום אם יש לכם מספיק כסף לפתח את האפליקציה הרי שמדובר בדבר פשוט יחסית אך דורש רעיון טוב על מנת להתבלט באוקיינוס האפליקציות הקיים כיום. זכויות יוצרים בכל מה שקשור בדיגיטל, בפיתוחים טכנולוגיים ובפיתוח אפליקציות הוא דבר עדין מאוד שכן אם לא תכירו אותו לעומק או תיעזרו בעורך דין מקצועי המתמחה בדיני אינטרנט וטכנולוגיה אתם עשויים ליפול קורבן ללא מעט מקרים לא נעימים בנושא גניבת זכויות יוצרים, גניבת רעיונות, העתקות ועוד.

יש לכם רעיון לאפליקציה? נהדר – עגנו את הכול בזכויות יוצרים:

במידה ואתם רוצים לפתח אפליקציה משלכם דעו כי הזכויות על האפליקציה הנם של מפתחי האפליקציה בפועל. כלומר שאם אתם בעלי הרעיון ושוכרים שירות של חברה חיצונית לפיתוח האפליקציה שלכם – דעו כי זו תוכל לקחת בעלות על האפליקציה שלכם ולמעשה כל זמן שהיא מפתחת את האפליקציה מדובר באפליקציה שלה לכל דבר – אלא אם כן יש לכם הסכם חתום שבו מצוין שבמסגרת התשלום לפיתוח האפליקציה אתם גם קונים את הזכויות והקניין הרוחני של האפליקציה. במידה מצוין זו בצורה שלא משתמעת לשתי פנים, הרי שאתם עשויים להיקלע למצב לא נעים בכלל.

ישנן חברות המספקות לכם גם הגנה משפטית: חברת dogma פיתוח אפליקציות מובייל למשל היא חברה שחוץ מפיתוח אפליקציה משדכת לכם עורך דין שתחום המומחיות שלו הוא הגנה על האפליקציה שלכם.

רישום האפליקציה כפטנט:

רישום פטנט הוא לא הליך מסובך אך הגשת בקשה לרישום הפטנט לא מבטיחה הצלחה, יש הוצאות כספיות וכאמור לא כל פטנט מתקבל וכי יש להיות בקיא בחוקים. בעוד הרעיון מאחורי האפליקציה נחשב לקניין רוחני, אתם רוצים להיות בטוחים שגם החלק הטכני של האפליקציה יהיה מוגן מהעתקות וגניבות שונות, לדוגמה מתכנת אחר שמעתיק את הקוד שלכם ומבצע בו שינויים קטנים, גניבה של תוכן האפליקציה כמו קבצי מדיה, תכנים ועוד. בישראל ובאירופה, לעומת ארה"ב, רישום פטנט צריך להיות משהו העושה שימוש בחומרה כלשהי או משנה חומרה קיימת, כלומר משהו מעשי ולא רק רוחני. בדקו היטב עם עורכי דין המתמחים בתחום האם האפליקציה שלכם שווה רישום כפטנט.

גם לפני הפיתוח של האפליקציה וגם לפני המכירה שלה:

הגנה על זכויות היוצרים שלכם על האפליקציה הנה חשובה גם לפני פיתוח האפליקציה ואפילו לפני שאתם מספקים לבית התכנה שאתם שוכרים את הרעיון שלכם וכמובן גם לפני מכירת האפליקציה. ראשית יהיה עליכם להכין הסכם מסודר בעזרת עורך דין שיאמת את הזכויות שלכם על האפליקציה וכל מה שקשור אליה בצורה ברורה, מסודרת ומפורטת. לאחר שהזכויות שלכם ובמידה ותרצו בעתיד למכור את האפליקציה יהיה עליכם להגדיר בהסכם בצורה ברורה מי הולך להיות הבעלים החדש של האפליקציה ובמידה ומדובר בהסכם שותפות הרי שגם בו יידרשו הכנת סעיפים מתאימים והזנת הפרטים של כל השותפים.

דברים שכדאי לשים לב אליהם:

אם נתתם לכמה מקורות שירות לעבוד על האפליקציה ובהנחה שעם כולם לא היה לכם הסכם חתום שאתם הבעלים היחיד והבלעדי שלה, הרי שכל אחד מהמשתמשים זכאי לחלק בבעלות על האפליקציה. דבר נוסף שכדאי לדעת הוא שהחנויות (גוגל ואפל) מסירות מעצמן אחראיות לגבי העתקות של אפליקציות שעולות לחנות ולא ממהרות להתערב בנושאים מסוג זה. יהיה עליכם להיות מוגנים תחת חוזה או רישום פטנט על מנת שאלה יתערבו ויורידו את האפליקציה מהאוויר. כאשר אתם מעגנים את הזכויות שלכם על האפליקציה השתדלו להגן פרטים נוספים כמו העתק קוד האפליקציה או חלק ממנו, שימוש ברעיון האפליקציה, שימוש בלוגו/עיצובים דומים או מקוריים של האפליקציה, שימוש בשם האפליקציה ועוד.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here