ניכור הורי – כיצד נתמודד?

0
1569
ניכור הורי - כיצד נתמודד?
קרדיט תמונה: FREEPIK

אחת התופעות היותר מורכבות אשר מתרחשות על רקע גירושין היא ניכור הורי, בה אחד מהילדים מתנכר לאחד מההורים בין אם עקב הליך הגירושין, אשר גורר עמו שינויים ולחצים רבים אשר הילדים נאלצים להתמודד עמם ובין אם כתוצאה מפעולת הסתה הרסנית, של אחד מההורים כלפי ההורה השני. ניכור הורי הינה תופעה מאוד מורכבת שיש להבינה לעומק, על מנת לאבחן מהיכן היא צמחה ומהן האינטריגות אשר מתלוות אליה ורק כך, ניתן יהיה לטפל בה באופן האפקטיבי ביותר ולהשיב את החיים למסלולם באופן שלם ולא מנוכר. התקופה שבה מתחולל ניכור הורי, הינה תקופה קשה מאוד בין הורה לילד, תקופה של התרסקות רגשית כאשר באותה תקופה, לא רואים את האור בקצה המנהרה אשר הופכת ליותר חשוכה, מנוכרת ומסבה נזק הן להורה אשר נאלץ להתמודד עם הניכור וההשלכות המתלוות אליו, והן לילד אשר פועל בניכור לאחד ההורים וחווה לחצים רבים אשר מניעים אותו לביצוע הפעולה הכה כואבת וחסרת מעצורים הזו.

התמודדות עם ניכור הורי

על מנת להתמודד באופן המיטבי ביותר עם ניכור הורי, חשוב כי התופעה תטופל באופן המידי בידי איש מקצוע אשר באמצעות מפגשים ושיחות מעמיקות, יצליח להגיע אל שורש הבעיה ולהבין מהיכן הגיע הניכור, יש להבין כי אין פתרון בזק וכי מדובר בתהליך ארוך ומורכב שיש לעשותו בעדינות ובזהירות, על מנת לא להחריף את הניכור. ישנן כמה דרכים מרכזיות לטיפול בניכור הורי והן:

  1. אי ויתור על היקר לנו מכל – כאשר סובלים מניכור הורי וחווים מפחי נפש וכאבי לב גדולים ועמוקים מצד אחד הילדים, ההרגשה היא שסוף העולם הגיע שכן מדובר ביקר לנו מכל, אשר היווה עבורנו עוגן בחיים וכעת מתנכר אלינו בכל דרך אפשרית. ישנו כלל ברזל אשר אומר שאסור לוותר על הילד, יש להראות לו שעדיין אתם אוהבים אותו, סומכים עליו ומעניקים לו את כל התמיכה האפשרית גם אם הוא משיב לכם בדחייה, פריקת זעם או אלימות. חשוב מאוד להפגין נוכחות ולא להיעלם מעולמו של הילד ויש לזכור כי הוא נמצא במצב של בלבול, כל החיים השתנו לו מקצה לקצה, יכול להיות שאחד ההורים מסית אותו כנגדכם ולכן צריך להיות סובלניים כלפיו ולגלות אחריות לכל המצב שנוצר.
  2. ביקורת עצמית – הורה אשר סובל מניכור הורי, חייב מצד אחד לרדת לשורש הבעיה ולהבין מניין מגיע הניכור ההורי שהילד מפגין כלפיו והאם ישנו דפוס של הסתה. מצד שני, הוא צריך גם לבדוק את עצמו ולראות מה הוא לא עושה בסדר, כיצד הוא פעל לא נכון ביחסים עם הילדים במהלך הגירושין וכיצד הוא יכול לשנות את ההתנהגות שלו ולהוביל לשיפור מערכת היחסים עם הילד.
  3. טיפול מקצועי – ניכור הורי הינה תופעה קשה אשר עלולה להיות הרסנית יותר, ככל שהזמן עובר ללא טיפול יסודי ומעמיק. חשוב מאוד ברגע שמזהים ניכור הורי, לפנות אל איש מקצוע אשר מומחה בטיפול בניכור הורי והוא יידע להתוות את דרך הטיפול היעילה ביותר, באמצעות מגוון שיטות ודרכי פעולה אשר תפקידם להראות את הדרך הנכונה אשר תוביל לשיפור ביחסים בין ההורה והילד. 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here