שימוע שלא כדין – כל מה שצריך לדעת

0
4724
שימוע שלא כדין - כל מה שצריך לדעת

שימוע לפני פיטורין מהווה זכות יסוד של עובד: הזכות לטעון טענות להגנתו, לפני שהוא מאבד את מקום עבודתו. חשוב לדעת שהשימוע חייב להיעשות כהלכה, אחרת הוא עלול להיפסל.

לא כל יחסי עבודה מסתיימים מתוך רצון טוב, על דעת שני הצדדים. קורה ועובד מוצא את עצמו מפוטר ואז הוא שכאי לשימוע: הליך שבו המעביד מסביר לעובד על מה ולמה הוא מפוטר והעובד יכול לטעון טענות נגד, לנסות ולבטל את רוע הגזירה.

העובד לא חייב להופיע לשימוע הזה בגפו. הוא בהחלט יכול להופיע לפגישת השימוע כאשר הוא בליווי עורך דין, כדי שזה יטען את הטענות השונות עבורו או כדי שיוודא שאכן ההליך מתבצע נכון. הליך נכון הוא כזה שבו לעובד ניתנת אכן האפשרות לטעון כהלכה את טענותיו.

שימוע כדין – מהו?

שימוע כדין כולל כמה וכמה סעיפים שחייבים להתקיים, ואין זה משנה איפה נמצאת החברה או מקום העבודה, בין אם בפתח תקווה, לצורך העניין, או בכל מקום אחר בארץ.

ראשית צריך לספק לעובד הזדמנות להתכונן לשימוע בצורה נכונה וטובה, להביא מסמכים או לבנות טיעונים שיכולים לעמוד לזכותו. השימוע צריך לכן להתקיים מספיק זמן אחרי ההודעה, כך שיהיה לעובד זמן להתכונן. העובד יכול לבקש דחייה במועד, בהסכמת המעביד.

ההזמנה לשימוע צריכה להיות בכתב, בצורת מכתב למשל, ובה חייבים לציין שהעובד עלול להיות מפוטר, מדוע פתחו בהליך פיטורין ומה היו השיקולים שהביאו להחלטה.

כמו שהזכרנו קודם, על המעסיק לאפשר לעובד לבוא לשימוע עם אדם נוסף; הוא יכול להיות חבר או בן משפחה, לאו דווקא עורך דין.

חייבים לנהל פרוטוקול של השימוע. פרוטוקול זה יאפשר לקבוע אם ההליך התבצע בצורה נכונה וכדין.

יש חובת תום לב ורצון טוב מצד המעביד: עורכי השימוע צריכים לאפשר לעובד לומר את דברו, להקשיב לו במה שנקרא " לב פתוח ונפש חפצה", ולוודא שאכן הם מפטרים אותו מסיבות ראויות. סיבה לא ראויה לצורך העניין עלולה להיות החלפת מקום מגורים של העובד, כמו מעבר שלו לפתח תקווה; סיבה כזו עלולה להיתפס כתואנה, ולא בתור סיבה ממשית ועניינית.

עם תום השימוע, המעביד צריך לספק לעובד החלטה מנומקת ועניינית, ולא לפטר אותו כלאחר יד. הוא צריך לנמק את דחיית הטענות של העובד ולהסביר מדוע ועל איזה רקע הוא דחה אותן.

מה נחשב לשימוע שלא כדין? מתי ניתן לתבוע בגין קיום שימוע כזה?

מן הסתם, אם לא קוימו כל הסעיפים שמנינו למעלה, השימוע לא נוהל בצורה נכונה ותקינה והוא עלול להיחשב על ידי בית המשפט בתור שימוע שלא כדין.

במקרה כזה יש לפנות בתביעה לבית הדין לעבודה, כדי שזה יורה על מתן פיצויים הולמים (מלבד פיצויי הפיטורין – כאן מדובר בפיצוי על ההליך הבלתי תקין) או אפילו על החזרת העובד למקום עבודתו, במקרה והפיטורין נעשו שלא כדין.

המאמר בחסות סוכנות דיגיטל STG

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here