הליכי גישור ובוררות

0
2035
הליכי גישור ובוררות

העומס על בתי המשפט והביקורת הציבורית על עינוי הדין שנגרם בתיקים פליליים ואזרחיים, הביא את מערכת המשפט לחיפוש אחר תהליכים חלופיים לסיום הליך המשפט בזמן סביר. שני התהליכים הנפוצים ביותר הם הגישור והבוררות. הגישור הינו תהליך שיתבצע תוך הסכמה בין הצדדים, בדרך כלל בשלבים המוקדמים של ההליך המשפטי. ישנם בתי משפט שמפנים כל תביעה אזרחית לגישור כדרך שיגרה עוד לפני שהתקיים דיון כלשהו באולם בית המשפט.

כל אחד מהצדדים רשאי לסרב להיכנס לתהליך ורשאי לפרוש ממנו בכל רגע נתון. המגשר לא מנסה לבחון את אמיתות טענות הצדדים ותפקידו מתמצה בניסיון למצוא מוצא פשרה כלשהי. יחד עם זאת, המגשרים המנוסים נפגשים עם כל צד בנפרד ומציגים בפניו את נקודות התורפה בטיעוניו העובדתיים והמשפטיים כדי לגרום לו להתקרב להצעת הפשרה של הצד השני. מגשר מנוסה גם ינסה למצוא פתרון יצירתי, פתרון אשר מרחיב את היריעה מעבר לתביעה הספציפית. תביעות אזרחיות רבות מנוסחות בצורה של תביעה כספית, בעוד שהפיתרון יכול להימצא בשרות או מוצר שאינו כסף עובר לסוחר, שצד אחד יכול לתת לשני.

במידה והתיק חזר לבית המשפט ללא הסכם, שום דבר מהנאמר בתהליך הגישור לא ישמש את בית המשפט כראייה. המגשרים פועלים בחסות ובמימון בית המשפט ואין הצדדים נושאים בעלות עבודתם. בוררות לעומת זאת, הוא הליך מחייב שממנו לא ניתן להשתחרר בקלות. לעיתים קרובות קורה שצד נכנס להליך בוררות שלא מרצונו. בחוזים רבים ישנה תנית בוררות הקובעת שסכסוך בין הצדדים בנושא החוזה ייושב בבוררות. בעת חתימת ההסכם יש נטייה לאופטימיות ופעמים רבות לא ניתנת תשומת לב לסעיף זה. אם סעיף בוררות אכן קיים בהסכם, וצד אחד תובע את השני בבית המשפט, יכול הצד השני לפנות לבית המשפט בבקשת "עיכוב הליכים", ולבקש את העברת המחלוקת לבוררות לפי ההסכם. החוק מציב מספר תנאים לעניין זה, שמטרתם לוודא שהבקשה לעיכוב הליכים לא תשמש ככלי טקטי לאחר שהמשפט כבר בתהליך.

מסיבה זו על הצד המבקש עיכוב הליכים, לעשות זאת בהזדמנות הראשונה, ולהוכיח שהוא מצידו עשה את כל הנדרש לקיום סעיף הבוררות. לבורר סמכויות רחבות, והוא יכול בעת הצורך לפנות לבית המשפט לסייע בידו לנושאים שונים כגון כפייה להבאת עד, עיקול והוצאת צווים שונים. את משכורתו של הבורר משלמים הצדדים בעצמם. אמנם שכר טרחת הבורר נקבע בפיקוח בית המשפט, אך הבורר חופשי לפסוק גם על אופן חלוקת שכר טרחתו בין הצדדים. על פסק בורר קשה מאד לערער, וישנה רשימת עילות סגורה ומוגבלת לערעור על בוררות.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here